Young Solar Challenge

Prototype

Frequently Asked Questions


Kijk hieronder voor de vragen die al eerder zijn gesteld.


Bouw van de Boot

Wat is op hoofdlijnen de volgorde van het bouwen van de boot?

Om een goede, stevige en veilige boot te bouwen is het handig een bepaalde bouwvolgorde aan te houden.

Bouwvolgorde :

Romp

  1. Werktafel maken, waterpas
  2. Kielbalk, en spanten plaatsen
  3. Stringers plaatsen
  4. Zijplaten monteren
  5. 'Spray'platen monteren
  6. Rompplaten (gebogen) monteren
  7. Boot keren!

Romp (Binnenzijde)

  1. Hekdelen fabriceren, en plaatsen
  2. Romp impregneren aan binnenzijde
  3. Fillets aanbrengen (ook in boeg en hekdelen)

Dek

  1. Dekdelen monteren, incl. cockpit
  2. Binnenzijde impregneren
  3. Fillets aanbrengen onderzijde dek en cockpit

Welke epoxymaterialen zijn er gebruikt in het prototype?

Voor het impregneren, fillets aanbrengen en lamineren van de romp zijn een aantal epoxymaterialen en gereedschappen gebruikt. Deze zijn opgenomen in bijgevoegde lijst!!

Let vooral op de gebruikte veiligheidsmiddelen.

Welke verfmaterialen zijn er gebruikt in het prototype?

Voor het plamuren en verven van de romp zijn een aantal verfmaterialen en gereedschappen gebruikt. Deze zijn opgenomen in bijgevoegde lijst!!

In deze lijst zijn geen veiligheidsmiddelen opgenomen. Let op! ook bij toepassing van deze materialen is het noodzakelijk de veiligheidsmiddelen als masker en handschoenen te gebruiken!!

Hoeveel nietspijkers en schroeven gaan er in de romp?

Bij de bouw wordt gebruik gemaakt van nietspijkers en schroeven, vooral voor de (gebogen) boegplaten.

Hieronder de gebruikte aantallen voor het prototype:

  1. 15 mm nietspijkers : meer dan 500
  2. 25 mm nietspijkers : meer dan 250

Zoals Marten zegt : "D'r gaan der mear yn ast denkst".

De gebruikte RVS schroeven voor de boegdelen zijn de zgn. "3,5 x 20", en daarvan zijn er zo'n 100 benodigd.

 

Klopt het dat we onderdeel seat2-01C niet kunnen vinden?

Ja dat klopt. Dit is een plaatje met gesneden vorm er aan en met spaargaten, welke is gebruikt voor het prototype V5 met de Carbonstoel (waar dit onderdeel voor is gebruikt). Jullie maken je eigen stoel dus dit onderdeel is in principe overbodig. Je ziet het onderdeel ten onrechte in de tekeningen staan maar deze zit niet in de platen. 

Hoeveel ruimte hebben we voor eigen team of sponsor stickers?

Bekijk hier het aanvullende bestand waarop beter zichtbaar is hoeveel ruimte er is voor eigen stickers. Teamstickers en sponsorstickers. 


Elektrisch systeem

'Emergency Mains Switch', Waarom en hoe?

De 'Emergency Mains Switch' is bedoeld als veiligheidsoptie om in geval van nood de boot in een beweging 'stroomvrij' te maken. Daarvoor moet deze voorzien in het volgende:

  1. De stroomkring 'Motor - Accu' onderbreken
  2. De stroomkring 'Panelen - Accu' onderbreken

Om dit te bewerkstelligen moet er een schakeling gebouwd worden die beide kringen onderbreekt. In dit voorbeeld is weergegeven hoe opgelost zou kunnen worden.

Let op: Dit schema is gebruikt in de 'proto'. Hierin zijn relais (ook wel : contactor) gebruikt met een 12V stuurspanning. Er zijn 2 verschillende relais gebruikt welke ieder de juiste verwachte stroom in de betreffende stroomkring aankunnen.

Wanneer er relais gebruikt worden die geschikt zijn voor 24V stuurspanning, dan is het natuurlijk niet nodig om de spanning te verlagen naar 12V.

Foutcode E43, wat is dat?

Tijdens het varen kan het gebeuren dat de motor plotseling stopt, en op het display E43 verschijnt. Hieronder de uitleg!

Een veel voorkomende melding bij de Young Solar is E43. De E43 melding duidt op een lege accu, beter gezegd een te lage spanning in de accu. De uitdaging is om met de beperkte accucapaciteit welke je hebt, zo lang mogelijk te kunnen varen. Daarvoor is het belangrijk om te weten, wat je van de accu's kunt verwachten. De capaciteit van de twee in serie geschakelde accu's is plus minus 1320 Watt-uur (Wh), 24 Volt x 55 Ah. Echter dit is de capaciteit wanneer je de accu's over een periode van 20 uur gaat ontladen. Doe je dit echter in 2 uur dan blijft er nog maar zo'n 80% van de capaciteit over. Dit heet te maken met het Peukert effect (https://janfreak.home.xs4all.nl/peukert.html). Zie ook bijgevoegde accutest uit de Waterkampioen. Als je 80% van 1320 Wh neemt, houd je 1056 Wh over. Theoretisch gezien kun je dus 1 uur op half vermogen varen met de Torqeedo Cruise 2.0 en twee Optima 55 Ah accu's. Test dit ook zelf uit in de praktijk! Vaar je op vol vermogen, dan neemt in verhouding de vaartijd nog verder af. Naar verwachting kun je op vol vermogen 20 tot 25 minuten varen. 

Om goed te kunnen sturen op de beschikbare capaciteit van het accupakket is het verstandig om de Torqeedo display in te stellen op het weergeven van het voltage. Zie hiervoor pagina 80 en 81 van de handleiding (ook bijgevoegd).

In bovenstaande is niet meegenomen dat het verstandig is om je accu niet volledig (100%) te ontladen. Hiermee beschadig je de accu dusdanig, dat deze versneld verouderd en daardoor minder energie gaat leveren.

Tevens zijn er andere punten in de boot waar de spanning door verhoogde weerstand kan dalen, bijvoorbeeld  door slechte aansluitingen. Het is dus van belang dat je alles goed test en controleert. Een goede test is het voltage op de accupolen vergelijken met het voltage op het Torqeedo display, wat het voltage is wat werkelijk in de motor gemeten wordt.


Reglementen

Mag ik een andere schroef gebruiken?

Torqueedo (via De Stille Boot) kan voor de gebruikte RS2.0 motor van de Young Solar andere schroeven leveren.

Het gebruik van deze andere schroeven is NIET toegestaan.

Zie ook de "Additional regulations for Young Solar Class Boats 2017 rev1", sectie A3

Het gebruik van andere schroeven dan van Torqueedo (Third Party of Zelfgemaakt) is niet toegestaan, en kan zelfs leiden tot garantieperikelen.

Welke Relais-mogelijkheden zijn te koop in NL?

The design of your electrical system requires you to install an emergency mains switch. This emergency mains switch must be capable of interrupting the current between the MPPTs and the batteries and simultaneously the current between the batteries and the motor controller. This must be done by pushing the button on the outside of your boat. The button must be a red mushroom type push button. 
 
When you push this button two electrical connections need to be broken simultaneously. To do so you need two contactors (or relays). The first one is to be installed between the MPPTs and the batteries and does not have to be a special one. You can just use a 24V relay as is used in the automotive sector. Any automotive shop will most probably be able to sell you one. The maximum current expected there is in the order of 20 A or a little bit more. So a 30 A relay will be sufficient. 
 
The contactor you need to break the current between the motor controller and the batteries needs to be designed for significantly higher currents. We require you to use a version that can break a current of 100 A or more. If you use a smaller version you will not be able to break the current. The contactor will explode or the contacts inside the contactor will just weld together and the motor will never stop again until the battery is totally drained (and thus ruined).
 
This type of contactor is not a standard relay you can buy in an automotive shop. To help you here we have tested three contactors that can be bought online:
 
http://www.coachtruckparts.nl/nl/catalogus/electro/relais/relais-24v-100-a-nagares_125
 
https://www.techniekwebshop.nl/mpp-dc-motor-relais-24v-150a-mppdcmr24v-24-v.html
 
https://www.techniekwebshop.nl/mpp-dc-motorrelais-24-v-150-a-mppdcmr24vtp.html
 
All three will do the job. However based on our testing we advise the first one (Nagares). This one uses less current (and thus will use less of your valuable solar energy). What you need to be aware of is that these contactors will get very warm during operation. We have measured temperatures above 70 degrees Centigrade. That means that you must mount it in a place where you will not run the risk of touching it.


Wedstrijden

Waar moet de trailer aan voldoen?

Je hebt een trailer nodig om de boot te kunnen vervoeren naar de wedstrijdlocaties. Denk erom dat dit veilig gebeurd en je voldoet aan de eisen om met een trailer op de openbare weg te mogen rijden. 
Daarnaast presenteer je je boot op de trailer aan de Technische Commissie. Dat betekent dat je boot rechtop gepresenteerd kan worden (en met rechtop bedoelen we op dezelde manier als waarop je boot in het water ligt) en dat de TC goed bij de boot kan komen. 
Als laatste moet de trailer geschikt zijn om je boot mee te water te kunnen laten via een trailerhelling. 
Ter informatie, de boten staan 's nachts op de trailer in de paddock. Hou ook hier rekening mee. 

Wat moet ik meenemen om te kamperen?

- Een tent + alles wat je denkt nodig te hebben om te kunnen slapen en zitten
- Verlengsnoeren/haspels
- Indien je geen catering afneemt, eten en drinken

Denk ook om:
- Zonnebrandcrème
- Regenkleding
- Fleece deken
- Zaklamp

 

Wat zit er bij de catering inbegrepen?

De catering bestaat uit ontbijt, lunch(pakket) en een diner.

Tip: Zorg wel dat je tussendoor nog wat extra te snacken & te drinken hebt!

Tijdens het evenement is het meebrengen van alcohol niet toegestaan.

Gelden er op het water ook regels?

Jazeker! En daar dien je je te allen tijde aan te houden

Namelijk het:
Binnenvaartpolitiereglement

Het kan zijn dat er vanuit de organisatie gesteld wordt dat er snelheidsbeperkingen zijn op de route waar je je aan dient te houden.