Solarteam Lyceum aan Zee bouwt YS boot om naar waterstof boot!


TROTS! 🤩 Je zit in 6 VWO, je doet mee aan de Young Solar Challenge met Solarteam Lyceum aan Zee, je 'moet' een profielwerkstuk maken en je hebt interesse in waterstof. Deze ingredienten hebben ervoor gezorgd dat Mathijn Brink, Jesper Pijnacker & Jonas Rensmaag hun YS boot hebben omgebouwd naar een waterstof aangedreven boot.

Dankzij in de eerste plaats hun eigen doorzettingsvermogen om het te laten slagen, was het hun niet gelukt zonder: de samenwerking met Port of Den Helder, Gemeente Den Helder, Prommenz , Scholen aan Zee  en Deoboat.

We wachten met smart op hun video, maar eerst een korte schriftelijke vooruitblik over hun ervaringen en drijfveer.👇

- Waarom wilden jullie de YS boot ombouwen naar een waterstof aangedreven boot? 

Ten eerste wilden wij de YS boot ombouwen tot waterstofboot omdat het natuurlijk super gaaf is om op waterstof te varen. We willen laten zien dat het helemaal niet zo moeilijk is om de overstap naar waterstof te maken en hiermee de mogelijkheden van waterstof in de pleziervaart laten zien. Waterstof kan in de toekomst diesel vervangen als hoofdbrandstof in de pleziervaart en zo voor een enorme reductie van CO2-uitstoot zorgen. Waterstofboten kunnen een redelijk grote actieradius hebben en zijn - net als de gewone YS boten - ontzettend stil. Door de toevoeging van een brandstofcel (fuelcell) en waterstoftank hebben wij het bereik van de boot vergroot waardoor het mogelijk is om lange vaartochten te maken. Zodra de lockdown voorbij is gaan we dit bewijzen door een vaartocht te maken van Alkmaar naar Den Helder.

- Wat hebben jullie hiervan geleerd?

Wij hebben ontzettend veel geleerd over waterstof door veel onderzoeken te lezen en gesprekken te voeren met waterstofexperts als Deoboat en Team Ecorunner van de TU Delft. Eerst waren wij enigszins sceptisch ingesteld over waterstof, maar inmiddels geloven wij dat waterstof een goede oplossing is voor veel toepassingen in de maritieme sector. Ook hebben wij uitgebreide metingen gedaan met de waterstofboot, waardoor wij nu een formule hebben waarmee wij het vermogen dat de motor verbruikt bij verschillende snelheid nauwkeurig kunnen voorspellen.

- Wat zou het ideale plaatje zijn? 

Aanvankelijk wilden wij de boot volledig op waterstof laten varen en slechts een kleine lithium-ion accu aan boord hebben voor de pieken in het vermogen. Bij een waterstofboot wordt de waterstof door een brandstofcel omgezet in water (H2 + O2 -> H20). Wij wilden graag een brandstofcel van 500 watt gebruiken, maar dit bleek onbetaalbaar voor ons. Om toch op waterstof te kunnen varen hebben wij gekozen voor een kleinere brandstofcel en een grote gehuurde waterstoftank. In het ideale plaatje zou de boot een krachtige brandstofcel en een lichte waterstoftank die gevuld kan worden bij het waterstoftankstation in Den Helder dat in de loop van dit jaar opent.

 

 Terug naar overzicht

15 januari 2021