Student Talk #1


Niet een Teacher Talk, maar de eerste Student Talk! De docent is natuurlijk erg belangrijk binnen de Young Solar Challenge, maar zonder leerlingen geen boot en competitie. We stellen jullie voor aan Ariane Kalsbeek en Menno Wijkhuizen en hebben ze een paar vragen gesteld waaruit prachtige antwoorden zijn gekomen!

Ariana Kalsbeek                        Menno Kalsbeek

 

Naam: Ariane Kalsbeek Naam: Menno Wijkhuizen
School: SVOL - Lelystad School: Helen Parkhurst - Almere
Team: 44 Team: 38
Jaren ervaring met YSC: 2 Jaren ervaring met YSC: 2

Wat heeft de Young Solar Challenge voor jullie betekent?

Ariana: De Young Solar Challenge heeft de afgelopen twee jaar een enorme invloed op mijn leven gehad. Het project vrat dan misschien wel al mijn vrije tijd, zeker toen we de boot aan het bouwen waren, maar de dingen die ik in die periode heb geleerd zijn onbetaalbaar. Het vertalen van theoretische kennis naar een praktische iets was iets wat ik nog nooit eerder had gedaan en wat echt ontzettend gaaf was om te doen. We waren telkens weer op zoek naar een nieuwe manier om innovatief te zijn en de grenzen weer net iets verder te leggen.
Dit alles heeft geleid tot een team dat voor mij de wereld betekend, want naast al die technische kennis heeft de Young Solar Challenge mij een groep mensen gebracht die ik daarvoor helemaal niet kende. We kwamen van twee verschillende scholen en zaten in drie verschillende klassen. Nu eet ik minimaal een keer per week avondeten bij of met een van die teamleden, gaan we samen naar films en samen op vakantie. De Young Solar Challenge is voor mij het begin van levenslange vriendschappen geweest en daar zal ik altijd immens dankbaar voor blijven.

Menno: De Young Solar Challenge is nu twee jaar lang een project voor mij geweest waarin ik ontzettend veel heb geleerd, alle vakken tot aan de Young Solar Challenge waren bijna alleen maar theorie maar de praktijk daarachter kon ik nooit ervaren, bij de Young Solar Challenge was dat anders: ik kwam in aanraking met de praktijk waarin je weer heel andere dingen leert, de eerste keer dat ons elektrisch systeem in de boot lag, kregen we het systeem niet aan. Dan kun je nog zo goed de theorie erachter hebben geleerd alleen moet je op dat moment zelf de fout die je hebt gemaakt ervaren en dat was een heel andere manier van leren die ik op school eigenlijk nog nooit had gehad.
Verder heb ik bij de Young Solar Challenge ook kennis gemaakt met heel veel andere teams zoals bijvoorbeeld het team uit Jordanië wat vorig jaar meedeed of SG De Overlaat, met beide teams heb ik inhoudelijk over de boot veel contact gehad en veel informatie kunnen uitwisselen, elkaar binnen maar ook buiten de klasse om sterker maken was iets wat veel voor mij heeft betekent.

Wat is voor jullie de meest waardevolle herinnering aan het project?

Ariana: De meest waardevolle herinnering is zeker geen succesverhaal. Het seizoen van 2019 ging niet zo goed, we stonden ergens rond de 15e plaats, wat een enorme teleurstelling was in vergelijking met de successen plaats van het 2018. Toen we in Heusden kwamen hadden we dan ook echt niets te verliezen. De wedstrijd zelf ging toen trouwens wel echt verbazingwekkend goed! We werden 3e overall. Maar het beste moment van dat weekend was toch toen we een topspeed meting van 3,3km/u haalden. Daarmee zaten we 10km/u onder de een-na-laatste. Wij hadden namelijk bedacht dat we eens een keertje écht op zonne-energie gingen varen: we haalden de accu’s uit de boot. Op deze manier voeren we alleen maar op de directe energie van de zon. Die 3,3km/u laat zien dat het allemaal wel heel mooi is dat Solar varen, we hebben nog een hele lange weg te gaan voordat we echt alleen op de zon kunnen varen.

Menno: Mijn meest waardevolle herinnering ligt in het raceseizoen 2018, na de eerste wedstrijd in Akkrum en een testvaart met de reddingsbrigade bleek dat ons stuursysteem gewoonweg niet goed genoeg was om een race mee te kunnen uitvaren. Daarom hadden wij een nieuw stuursysteem besteld. Deze kwam 48 uur voor de volgende race in Hoofddorp binnen en met het gehele team hebben we die twee dagen lessen ontweken en vrijstellingen gevraagd om het gehele stuursysteem en andere mankementen te regelen in twee boten. In Hoofddorp was het slecht weer op de dag van de wedstrijd maar we waren net op tijd klaar. Het was een spannende race sterk beïnvloed door het slechte weer. Toen we na ruim een uur hard en tactisch racen over de finish kwamen was het hele team trots want we hadden een 3e plaats bemachtigd, iets wat 48 uur daarvoor nog ondenkbaar leek.

Wat is de reden dat jullie mee willen werken aan de toekomst?

Ariana: “De jeugd heeft de toekomst.” Het is een beetje een cliché, maar het klopt wel. Ik heb bij de afgelopen twee jaar Young Solar Challenge langzaam een passie ontwikkeld voor groene energie en voor duurzaamheid. De Young Solar Challenge heeft mij aangestoken om op zoek te gaan naar vernieuwing, iets waar ik ook in mijn vervolgopleiding mee aan de slag wil. Over 60 jaar zijn wij de ouderen van de maatschappij, en ik wil dat we dan in een maatschappij leven die groen en schoon is en die een groene en schone toekomst heeft. Ik doe iedere dag mijn best om net weer iets duurzamer te leven, om iets korter te douchen en om iets minder vlees te eten. Stapje bij beetje wordt zo mijn leven groener, en ik hoop dat de Young Solar Challenge ook andere mensen op deze manier kan inspireren om meer bezig te gaan met duurzaamheid. In mijn ideale toekomst is groene energie een vanzelfsprekendheid in plaats van een luxeproduct, dat is waarom ik wil meewerken aan de toekomst. Beide aan die van de Young Solar Challenge als die van de rest van de wereld.

Menno: Ikzelf ben geïnteresseerd geraakt in racen op zonne-energie door Wubbo Ockels. Ik kan mij nog goed herinneren toen hij op TV vertelde over hoe deze boten niets anders dan zonne-energie nodig hadden om vooruit te komen. Sindsdien ben ik geïnteresseerd gebleven en toen op mijn school het project Young Solar Challenge begon wist ik dat ik mee moest doen, gewoon om te ervaren wat de mogelijkheden van groene energie zijn. Ikzelf heb nu de mogelijkheden gezien en was blij te zien dat er veel mogelijk is maar dat er ook nog veel obstakels zijn. Het bestaan van de Young Solar Challenge en de Solar Sport One is daarom ook van groot belang want onderzoek en ontwikkeling gaat nu eenmaal sneller als meer mensen naar een oplossing opzoek zijn. Vooral als dat in wedstrijdverband is. Mijn grootste motivatie om zoals gezegd “mee te werken aan de toekomst” ligt in die versnellingen van onderzoek en ontwikkeling. Sinds de industriële revolutie zijn wij als mensheid allerlei soorten energie gaan gebruiken, meestal van zoals dat ook wel wordt genoemd grijze brandstoffen. Op dat moment hadden wij als mensheid geen idee dat dat slecht voor ons en de planeet was maar sindsdien zijn we erachter gekomen dat het slecht voor ons is en gelukkig hebben wij groene energieopwekking methodes ontwikkelt. Het probleem is nu alleen dat deze methodes nu nog vaak te onhandig of te onpraktisch zijn. Zo zetten zonnepanelen maar een heel klein aandeel van de energie die op ze valt om in bruikbare energie en wordt transport meestal door Diesel verbruikende machines gedaan. Niet omdat er geen alternatief is, maar omdat het alternatief gewoonweg te duur of te onpraktisch is. Mijn reden om de ontwikkeling van de toekomst te ondersteunen is omdat ik dat ongemak wil wegnemen zodat iedereen gebruik kan maken van groene energiebronnen, zodat groene energie geen luxe maar een goedkoper alternatief wordt.

Wat is een tip die jullie nieuwe teams mee willen geven?

Ariana: Varen, varen, varen. Je moet echt uren maken. Die boot moet je van binnen en van buiten helemaal kennen. Je moet alle meetwaardes kunnen vertalen naar wat voor invloed ze hebben op je presteren en je moet kunnen anticiperen wat de staat van de accu’s over een half uur of over een uur zal zijn. De schipper moet precies weet wat ieder getal betekend en wat er dan moet gebeuren en zij moeten precies weten hoe je een bepaalde bocht moet insturen om er goed uit te komen. Meten is weten. Vaar meer uren dan alleen de wedstrijden en een keertje testen op het ding drijft, gooi die boot voor en tussen de wedstrijden in zo vaak mogelijk in het water om even een uur een endurance te simuleren. Of om een slalom te oefenen of de vliegende start bij een sprint.

Verder is mijn tip natuurlijk: heb zo veel mogelijk plezier. Je bent bij de wedstrijden met teams vol mensen met grotendeels dezelfde interesses, iedereen is aardig en enthousiast. Grijp je kans om vrienden te maken en contact te leggen met mensen door het hele land. We hebben dan misschien niet heel veel geslapen, ik heb wel geweldige vriendschappen gemaakt en dingen beleefd die ik nooit zal vergeten. Afgelopen week hebben we zelfs nog een barbecue georganiseerd met de teams van Emmeloord, Hoofddorp en Lelystad. Vorig jaar zijn we met Emmeloord en Lelystad een weekendje gaan kamperen. Zonder de Young Solar Challenge had ik deze mensen nooit gekend, en ze zijn best wel geweldig, dus ik raad iedereen aan om zoveel mogelijk contact te zoeken met de rest van de teams. Wie weet kun je nog van elkaar leren!

Menno: De beste tip die een nieuw team kan krijgen is dat testvaarten heel belangrijk zijn. Als je de sprint wint heb je bepaald dat je structureel de best gebouwde boot hebt; als je de endurance wint, heb je bewezen dat je een goede boot hebt maar wat nog veel zwaarder weegt tijdens de endurance is teamwork, strategie en competentie van je schipper. Het is daarom ontzettend belangrijk om veel testkilometers te maken. Het liefst meer dan 150 km op verschillende strategieën: hoe ver kun je komen in een uur, hoe vaar je het snelst een 12 kilometer race. Sommige scenario’s zoals Akkrum zijn ruim van tevoren bekend, anderen van bijvoorbeeld nieuwe steden kunnen nog alle kanten op.
Een andere tip is deze: omdat sommige tracks ook zeer technisch kunnen zijn is het verstandig om slechts twee mensen op te leiden om te varen: het is natuurlijk leuk als iedereen evenveel kan varen maar om gewend te raken aan een boot heeft het voor de bestuurder even tijd nodig, anders kan hij/zij deze nooit op de limiet varen. De schipper moet gewoon ervaring hebben met de foutcodes, met de manier hoe de batterij ontlaad, hoe je de ontladingsgrens kunt opzoeken en misschien nog wel belangrijker: de schipper moet weten hoe de elektra in de boot werkt. Als er een probleem is in de boot kun je dat probleem alleen effectief oplossen als je met weinig informatie het probleem kan identificeren en dan een oplossing kan bedenken.
Een laatste tip die ik wil meegeven is: heb plezier. Op de vrijdagochtend kan het stressvol zijn omdat de boot door de keuring moet komen en de gehele zaterdag kan heel stressvol zijn omdat hét project waar je soms wel een jaar aan hebt gewerkt op de proef gaat worden gesteld. Het is daarom van groot belang dat je van je vrijdagavond geniet. Loop naar de buren toe en maak een praatje of ga naar een T-,A- of V20-klasse boot toe, de meeste teams zijn hartstikke trots op hun project en laten je met liefde zien hoe alles werkt. Die avonden kunnen echt super gezellig zijn met je team of samen met andere teams.

 
 Terug naar overzicht

30 juli 2019