Teacher Talk #3


Dit is de derde editie van Teacher Talk. Harry Wijgerse van het d'Oultremont Collegen en Astrid Rienks van het Stellingwerf College zijn dit keer aan het woord.

 

Naam: Harry Wijgerse Naam: Astrid Rienks
School: d'Oultremont College School: Stellingwerf College
Team: 57 Team: 37
Jaren ervaring met YSC: 3 Jaren ervaring met YSC: 6

Hoe vind je het om een Young Solar Challenge team te begeleiden?

  • Harry: Vanaf het begin zorgen wij er voor dat het project van de leerlingen is. Daarbij kiezen zij zelf voor de taakverdeling. Het mooiste bij het begeleiden is om de groei van de processen binnen het team te zien. De dynamiek die er in een team is, of juist gaat ontstaan maakt dat het begeleiden zeer gevarieerd is.
  • Astrid: Ik vind het geweldig om te zien hoe leerlingen van rond de 15-16 jaar zelf ervoor zorgen dat de boot vaart, dat de administratie wordt geregeld, dat er een PR- en sponsorteam wordt opgericht. Kortom een project dat veelzijdig is en waar veel vaardigheden geleerd worden.

Harry: Je bent betrokken geweest bij het organiseren van de aankomende race in Heusden, hoe was dit om te doen en wat hebben jij en het team precies gedaan?

  • Na dat ik bevangen werd door het YSC-virus heb ik dat snel kunnen overbrengen op de wethouder. Daarna zijn leerlingen voor hun profielwerkstuk onderzoek gaan doen naar mogelijkheden om de race in Heusden te houden. Zo hebben zij diverse vaarlocaties onderzocht en camping mogelijkheden bekeken.

Astrid: Je bent betrokken geweest bij het organiseren van een race in 2016 en 2017, hoe was dit om te doen en wat hebben jij en het team precies gedaan?

  • De race is bij ons op het terrein van de school gestart. We hebben het sportveld naast de school tot kampeerterrein omgedoopt. Douches en wc’s zijn in het sportcomplex aanwezig. We liggen naast de vaart naar Appelscha, een ideale plek om races te houden. Ik vond het erg leuk om te doen, de school was vooral trots.

Op een schaal van 0-10, hoe leuk vind je het project?

  • Harry: Zonder twijfel een 10+. Alle aspecten maken het tot een zeer leerzaam project waar heel veel plezier aan wordt beleefd.
  • Astrid: Een 10! En mooi project om een half jaar mee bezig te zijn bij een technasium. Een project met alles erop en eraan; techniek, bouw, teambuilding, financiën, PR en niet te vergeten plannen. Een mooie voorbereiding op vervolgopleidingen, de leerlingen komen ook in contact met teams uit hbo en wo.

Wat is tot nu toe het moeilijkste onderdeel van het project?

  • Harry: Het is een veelomvattend project en er moet aan alles gedacht worden. Die verantwoordelijkheid leggen wij zoveel mogelijk bij het team. Elk jaar blijkt dat goed organiseren van de activiteiten de meeste problemen opleveren. Zo bedacht het team op een gegeven moment dat het tijd was om te gaan testvaren. Wie er voor het vervoer kon zorgen was even niet in het idee meegenomen.
  • Astrid: De groep is in het begin los zand. Ze moeten het tot een eenheid maken. Communiceren is daarin het belangrijkste. Je merkt dat na de eerste race het doel voor ogen komt en dat alles beter gaat draaien.

Hoe ging het bouwproces?

  • Harry: Het bouwproces verliep redelijk voorspoedig. Het bouwteam heeft geheel zelfstandig de boot gemaakt. Daarbij hadden ze een strakke planning om de eerste race er bij te zijn. Naast de uren die ze voor O&O konden inzetten zijn er vele eigen uren ingezet. De laatste fase hebben ze kunnen afronden in de meivakantie.
  • Astrid: Het werken met epoxy vinden leerlingen het moeilijkst. De boot bouwen is geen probleem.

Op een schaal van 0-10, hoe goed werkt iedereen samen?

  • Harry: Het is opvallend om te zien dat in eerste instantie de meeste teamleden zich nog bescheiden opstellen. Gaandeweg raken ze meer thuis in hun sub-taken die ze vervullen. Vanaf dat moment worden er ook stevigere gesprekken gevoerd. Niet op de persoon maar op de zaak,  op zo’n manier dat er altijd één team staat en blijft staan. Ze verdienen op dit moment een dikke 8!
  • Astrid: Zie hierboven. De groep bestaat uit verschillende subteams: bouw en  elektriciteit, PR en administratie en sponsoring. Onderling gaat de communicatie goed maar de teams onderling moesten in het begin meer aan elkaar vertellen. Nu een 8.

Wat maakt jullie team sterker/beter dan de rest?

  • Harry: Ongedwongen sfeer. Dit wordt geïllustreerd door de directe evaluaties  die bijna altijd bij de “Mac” plaatsvinden.
  • Astrid: De lol onderling. De know-how van een enkeling gedeeld met de rest. Ik ben trots op het team, ze verzetten erg veel werk. Ze doen echt alles zelf! Wij als begeleiders kunnen achterover leunen en alles tot aan de catering wordt door het team verzorgd. Zie ook de eigen website https://www.solarteamswc.nl/

Meest briljante/leuke actie tot nu toe?

  • Harry: Zie de video
  • Astrid: Bij de ronding van de boei in Akkrum heeft Lia hem scherp aangesneden waardoor ze een boot die een wijdere bocht nam kon inhalen. Erg spectaculair!

Grootste blunder/flater tot nu toe?

  • Harry: Zowel een flater als ook een van de leukste acties was het testen van de motor in een kliko. Het team had daarbij niet de gaten dat met de kracht van de motor in één keer de helft van het water uit de kliko gestuwd werd, met een kleine overstroming als gevolg. Het gehele lokaal met de toepasselijke naam “De Werf” kon hierna gedweild worden.
  • Astrid: De mppt’s moesten vast in de boot, de schroeven waren echter te groot waardoor er 4 gaten ontstonden. Even kleine paniek in de tent.

Op welk onderdeel verwachten jullie het beste te gaan scoren?

  • Harry: Op dit moment verwachten wij dat we op de endurance de meeste progressie maken. Hierbij hebben we vooral gekeken hoe we de accu’s zo optimaal kunnen laden. Daarbij is het team de tactiek af aan het stemmen op het vermogen.
  • Astrid: De sprint. De boot is verbeterd in de ophanging van de motor en de verdeling van het gewicht in de boot wat er voor zorgt dat de boot bij de sprint mooi ligt.

Wat is jullie strategie om op dit onderdeel zo goed mogelijk te scoren?

  • Harry: Door natuurlijk met de 'Le Mans start' eerst een goede loper op te stellen zodat je als een van de eerste van start kunt, om daarna met de juist tactiek de race te beginnen. Ook goed contact tussen boot en wal is van essentieel belang. Het idee is om met de juiste snelheid te beginnen zodat er aan het eind nog genoeg vermogen over is voor behoorlijke snelheid
  • Astrid: Dat gaan we natuurlijk niet vertellen.

Wat willen jullie als boodschap aan de andere teams meegeven?

  • Harry: Geniet met volle teugen van dit project dat jullie wordt aangeboden.
  • Astrid: Houd lol in het project, geniet van de dagen dat je met elkaar op pad bent. Denk eraan dat je heel veel leert en dat winnen (soms) echt maar bijzaak is.
 Terug naar overzicht

17 juni 2019