Teacher Talk #2


De tweede editie van Teacher Talk. Deze keer zijn Theo Kwakman van SG de Triade en Yvonne Gallagher van het Da Vinci College aan het woord.

 

 

 

Naam: Yvonne Gallagher   Naam: Theo Kwakman
School: Da Vinci College Kagerstraat  School: SG de Triade
Team: 69 Team: 53 & 63
Jaren ervaring met YSC: 3 Jaren ervaring met YSC: 2    

 

Hoe vind je het om een Young Solar Challenge team te begeleiden?

  • Yvonne: Ik vind het een ongelooflijke ervaring! Het begeleiden omvat vele taken die het juist zo  gaaf maken. Nu we voor het derde jaar meedoen herken ik wel een aantal zaken in het proces die steeds terugkomen. De oprechte emotionele betrokkenheid van de kinderen, de samenwerking, de passie, de onrust en ongeduld, de groei die ze doormaken. Het zelf mogen creëren, echt hun eigen boot bouwen, ja dat vinden ze natuurlijk het allermooist, naast de technische uitdaging die het hun biedt. Het liefst begeleid ik een team vanaf scratch, dus de opbouw van een geheel nieuwe boot, daar valt zoveel te leren! 
  • Theo:Super leuk! Het werken aan de Young Solar Challenge laat je als leraar ook telkens verbazen over de wijze waarop leerlingen met elkaar tot nieuwe ideeën komen om zaken nog beter te maken en hier volop mee aan de slag gaan. Wij hebben een jongens en meisjes team. Waar de jongens bij ons veelal druk met het technische gedeelte bezig zijn, vinden de meiden de uitstraling van de boot toch vaak wat belangrijker.


Op een schaal van 0-10, hoe leuk vind je het project? 

  • Yvonne: Natuurlijk een 10, ik houd van teamwork en samenwerken naast een creatieve en technische uitdaging.
  • Theo:9. Het proces van begin tot het einde is in 1 woord geweldig. Samen werken aan de boot, het weekend weg met elkaar en de teambuilding. Vooral op de wedstrijddagen zelf. We zijn allemaal concurrenten van elkaar maar alle teams helpen elkaar om toch aan de start van de wedstrijd te kunnen staan. 


Wat is tot nu toe het moeilijkste onderdeel van het project? Waarom?

  • Yvonne: Soms was er wat onrust als bepaalde spullen niet snel genoeg werden geleverd of niet optimaal werkten.
  • Theo:Het bij elkaar houden van de groep vergt soms wat moeite omdat niet iedere activiteit tegelijkertijd gedaan kan worden. 


Hoe ging het bouwproces?

  • Yvonne:Dit team maakt gebruik van de kennis van onze teams die eerder hebben deelgenomen. Soms begonnen ze daardoor overnieuw, dat is alleen maar goed.
  • Theo:Het bouwproces vergt nogal wat tijd. Zeker voor de eerste wedstrijd is dit vrij kort. Er kan wel veel in het lesprogramma weggewerkt worden maar lang niet alles. Hierdoor gaat er ook veel vrije tijd in zitten.


Op een schaal van 0-10, hoe goed werkt iedereen samen? 

  • Yvonne: Het samenwerken moest wel in banen begeleid worden, de teamcaptain heeft hierin een belangrijk rol. Ik merk dit jaar wel, alhoewel ik de boot niet aanraak, dat mijn bijdrage op verschillende momenten in het proces van samenwerken van belang is, dat begint met de teamsamenstelling, de rolverdeling en de algemene afspraken rondom de boot die worden gemaakt. Er zijn verschillende onderdelen, zoals de bouw van de boot, of het elektra onderdeel, waarbij er op verschillende momenten sprints ingezet moet worden door leden van het team, de kunst is dan goed afspraken met elkaar te maken en te plannen.
  • Theo: 10. Wat niet onder schooltijd gaat, gebeurt na schooltijd. Als er werk voor 1 persoon te verrichten is, zijn alle teamleden aanwezig. 


Wat maakt jullie team sterker/beter dan de rest?

  • Yvonne: Ze zijn serieus, willen groeien, leren snel.
  • Theo: Het enthousiasme en doorzettingsvermogen van de kinderen om ook de laatste details op een perfecte manier af te ronden zal zich straks uiten in een super resultaat.


Meest briljante/leuke actie tot nu toe? 

  • Yvonne: Zie onze Instagrampagina
  • Theo: Ik zou het zo niet weten, dit moet nog komen denk ik. 


Grootste blunder/flater tot nu toe? 

  • Yvonne: Vele, ze blijven tosti’s verbanden doordat ze druk aan het werk zijn, tot grote ergernis van de conciërges.
  • Theo:Eigenlijk geen. Vorig jaar hebben we voor het eerst deelgenomen en heel veel geleerd. Daar profiteren we dit jaar van. 


Op welk onderdeel verwachten jullie het beste te gaan scoren? (endurance/sprint/top speed)? 

  • Yvonne: We hebben het eerder goed gedaan bij de endurance, onze meetplannen nemen we mee.
  • Theo:Wij hopen op alle onderdelen een goede prestatie te leveren. 


Wat is jullie strategie om op dit onderdeel zo goed mogelijk te scoren? 

  • Yvonne: Top secret!
  • Theo: Door als team ons uiterste best te doen.


Gaan jullie het kampioenschap winnen?

  • Yvonne: Tja, we hebben eerder meerdere bekers gewonnen, .. tot onze eigen verbazing. De noordelingen, de Friezen en hun water bedoel ik dan, zijn wel heel indrukwekkend. We gaan het zien dit jaar!
  • Theo: Dat zou natuurlijk hartstikke mooi zijn maar meedoen is belangrijker dan winnen.


Wat willen jullie als boodschap aan de andere teams meegeven?

  • Yvonne: Geniet van het hele spektakel en laat je onderdompelen, submerge in the Young Solar Challenge!
    Ik hoop op mooie zonnige dagen in de weekenden tijdens het races, note is wel dat onze kids altijd vergeten zonnebrand, petjes en zonnebrillen mee te brengen, dus met verbrande gezichten, uitgeput en vol verhalen op school verschijnen. Dit jaar op groot verzoek van de gemeente en onze sponsoren gaan we ook lokaal tijdens de Peurbakkertocht in Leiden Young Solar promoten, zo word het ook lokaal herkend. 
  • Theo:Geniet van dit leuke project en de prachtige samenwerking met elkaar. Je ziet de leerlingen groeien tijdens dit proces. 
 Terug naar overzicht

30 mei 2019